Perilaku Agresi Orang Tua terhadap Anak di Kota Makassar Ditinjau dari Self Control dan Kemampuan Komunikasi

Aswar Aswar, Faizal Ramadan Pusadan

Abstract


Abstract

Children are often forced to follow their parents' wishes, which often leads to aggressive behavior, so that self-control is needed to minimize aggression. This research uses a quantitative approach. The population of this research is all citizens of Makassar who are married and have children. Determination of the sample using the krejcie table and Morgan with a total sample of 384 respondents. Methods of data collection through questionnaires with a Likert scale model, and hypothesis testing with simple regression analysis. The results of the study showed a significant negative effect of self control and communication skills on the aggression behavior of parents towards children in the city of Makassar. With the magnitude of the coefficient of determination or R Square. From the data analysis, the R Square is 0.07 or equal to 7%. This figure means that self control (X1) and communication skills (X2) simultaneously (together) affect the aggressiveness of parents to children in Makassar City by 7%. While the remaining 93% is influenced by other variables not examined in this study. The partial effect of self control is -0.172 and communication ability is -0.128, the coefficient is negative, which means that there is a significant negative effect between self-control and communication skills on the aggressiveness of parents to children. It means that the increased self-control and communication skills of parents, the more able to reduce the aggression behavior of parents towards their children.

 


Full Text:

PDF

References


Aswar, Tawany, B. (2015). Hubungan pelatihan dan kemampuan komunikasi karyawan serta kepuasan pelanggan pada perusahaan circle k cabang makassar. 4(1), 10–18.

Aswar. (2017). Hubungan Pelatihan dan Kemampuan Komunikasi Karyawan Circle K Cabang Makassar. Jurnal Al-Bayan, 23(1), 40–51. https://jurnal.ar-raniry.ac.id/index.php/bayan/article/view/2065/1533

Auliya, M. (2015). Hubungan kontrol diri dengan perilaku agresi pada siswa SMA Negeri 1 Padangan Bojonegoro. Character: Jurnal Penelitian Psikologi., 2(3).

Ayu, P., & Pratidina, O. (2019). Peran komunikasi efektif orangtua-remaja dan kontrol diri terhadap tingkat agresivitas remaja SMA di Kota Denpasar. 6(1), 828–837.

Azwar, S. (2012). Penyusunan Skala Psikologi Edisi 2. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Cangara, H. (2011). Pengantar ilmu komunikasi. PT RajaGrafindo Persada.

DeVito, J. A., & DeVito, J. (2013). The interpersonal communication book.

Diponegoro, D. A., & Malik, M. A. (2016). Hubungan Pola Asuh Otoritatif, Kontrol Diri, Ketrampilan Komunikasi dengan Agresivitas Siswa. PSIKOPEDAGOGIA Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 2(2), 101. https://doi.org/10.12928/psikopedagogia.v2i2.2578

Hartini, R. W. N. (2015). (2015). Hubungan antara Persepsi Pola Asuh Orangtua dan Kontrol Diri Remaja terhadap Perilaku Merokok di Pondok Pesantren. Jurnal Psikologi Klinis Dan Kesehatan Mental, 4(2), 119–126.

Hastuti, L. W. (2018). Kontrol Diri dan Agresi : Tinjauan Meta-Analisis. Buletin Psikologi, 26(1), 42–53. https://doi.org/10.22146/buletinpsikologi.32805

Issom, F. L. (2020). Pengaruh Komunikasi Interpersonal Orang Tua-Anak Terhadap Perilaku Agresi Siswa Kepada Guru. 9(April), 1–7.

Jaradala,N, V. (2017). Hubungan Kontrol Diri dengan Perilaku Agresi Penggemar Musik Metal di Kalangan Mahasiswa Hubungan Kontrol Diri dengan Perilaku Agresi Penggemar Musik Metal di Kalangan Mahasiswa. Psikologi, Fakultas Malang, Universitas Muhammadiyah.

Khoir, A. M. (2019). Kontrol Diri dengan Tingkat Agresivitas Remaja yang Memiliki Orang Tua TNI atau POLRI. Cognicia, 7(2), 202–213.

Nisfiannoor, M., & Yulianti, E. (2005). Perbandingan Perilaku Agresif Antara Remaja Yang Berasal Dari Keluarga Bercerai Dengan Keluarga Utuh. Jurnal Psikologi, 3(1), 1–18. https://doi.org/10.1097/MPA.0b013e31820b9733.Cyclooxygenase-2

Pratidina, O. P. A., & Marheni, A. (2019). Peran Komunikasi Efektif Orangtua-Remaja dan Kontrol Diri terhadap Tingkat Agresivitas Remaja SMA di Kota Denpasar. Psikologi Udayana, 6(1), 828–837.

Rahayu, L. (2018). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Dan Kontrol Diri Terhadap Perilaku Agresif Pada Remaja Smp Negeri 27 Samarinda. Psikoborneo, 6(2), 317–329.

Risnawati, R., & Ghufron, M. N. (2010). Teori-teori psikologi. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media Group.

Santrock, J. W. (2007). Psikologi Perkembangan Remaja. Jakarta: Erlangga.

Sarwono, S. W. (1999). Psikologi Sosial Kelompok dan Terapan (Issue 5030). PT Balai Pustaka.

Sentana, M. A., & Kumala, I. D. (2017). Agresivitas dan Kontrol Diri pada Remaja di Banda Aceh. Jurnal Sains Psikologi, 6(2), 51–55. https://doi.org/10.17977/um023v6i22017p051

Serena, M. K. (2014). Pengaruh kecerdasan emosi dan self control terhadap agresivitas remaja pengguna game online.

Sugiono, S. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Bandung: Alfabeta.




DOI: https://doi.org/10.47007/jpsi.v19i01.114

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Jurnal Psikologi : Media Ilmiah Psikologi
Lembaga Penerbitan Universitas Esa Unggul
Jalan Arjuna Utara No 9 Kebon Jeruk Jakarta 11510 Indonesia

Telp : 021-5674223 ext 266